De nieuwe Google algoritme: Hummingbird.

Het is ondertussen al weer meer dan een jaar gelden sinds Google zijn nieuwe algoritme introduceerde. Op de dag dat de zoekmachine gigant 15 jaar bestond lanceerde zij Hummingbird. Wat was de bedoeling van dit algoritme en wat hebben we er, nu na een jaar, van gemerkt?

Voorgaande algoritmes

De twee belangrijkste algoritmes uit het verleden zijn Panda en Penguin.

Panda is gereleased in 2011 en had als doel websites te indentificeren met slechte kwaliteit of dubbele content. Hierdoor werden deze websites genegeerd en hoefde de gebruiker dit dus niet meer zelf te doen. Hierbij keek het algoritme niet enkel naar dubbele content maar ook bijvoorbeeld naar grammatica, spelling of feitelijke onwaarheden.

Een jaar later, in het najaar van 2012, werd Penguin geïntroduceerd. Dit algoritme was vooral bedoeld om de steeds verder opkomende black-hat SEO in te dammen. Door alleen sites met hoge kwaliteit backlinks een hoge autoriteit te geven werden de sites die gebruik maakte van spam-SEO technieken al snel minder hoog getoond in de resultaten.

Voorgaande algoritmes

Het is dus duidelijk welke insteek Google had bij het uitbrengen van de Puinguin- en Panda-updates. Maar wat is de bedoeling van de Hummingbird-update? Eigenlijk kan je het bijna geen update noemen, maar een hele nieuwe versie. Nieuwe features zoals bijvoorbeeld het vertonen van afbeeldingen bij verschillende zoekopdrachten zullen worden toegevoegd.

Hummingbird is daarnaast voorbeeld bedoeld om verbanden te leggen, conversaties te begrijpen en lastige vragen te beantwoorden. Vragen als ‘supermarkt in de buurt’ wordt niet meer beantwoord met een lijst van supermarkten, maar een lijst met supermarkten in de buurt van de gebruiker. Google begrijpt dat de gebruiker niet opzoek is naar een lijst van supermarkten, maar gebruikt direct de locatie van de gebruiker bij het beantwoorden van de vraag.

Wat Hummingbird doet, is een poging om verbanden te leggen, conversaties te begrijpen en complexe vragen te beantwoorden.

Voor gebruikers is het dus een groot stap vooruit. Relevantere antwoorden op vragen die je stelt via de zoekmachine. Maar wat betekent het voor webbouwers? Niets schokkends. De bekende regels en technische eisen blijven gelden om een website te optimaliseren. De nieuwe versie is vooral bedoeld om betere antwoorden te geven, en niet om grote wijzigen door te voeren qua zoekresultaat volgorde.

Start typing and press Enter to search