Social media en uw bedrijf

 In SEO

Social media is een ideale manier om in contact te komen, en vooral te blijven, met uw (potentiële) klanten. Maar hoe zorgt u ervoor dat dit ook gebeurt? Hieronder enkele tips & tricks voor het opzetten van een goede social media campaign.

Een social media plan

Het is belangrijk om enkele zaken op papier te hebben voor u start met het actief gebruiken van uw social media kanalen

1. Doelgroep

Wie zijn de mensen die u wilt bereiken? Op welke social media kanelen begeven zij zich? Wat willen zij zien? Wat triggert hen?

2. Doelen

Een andere belangrijke vraag die vaak wordt overgeslagen is: wat is uw doel? Wat wilt u bereiken met uw social media? Enkel zoveel mogelijk likes? Of via uw social media kanaal meer traffic op uw website?

3. Middelen

Welke middelen, in dit geval welke social media kanalen wilt u gebruiken? Wilt u zichtbaar zijn op zoveel mogelijk verschillende kanalen of wilt u zicht vooral richten op bijvoorbeeld Facebook. Let bij deze vraag ook op doelgroep: waar bevinden uw (potentiële) klanten zich vooral?

4. Meting

Zodra uw doel en middel duidelijk zijn, is het natuurlijk ook belangrijk om te weten of uw social media campagne ook iets toevoegd. Denk daarom van te voren na over hoe u dit kunt meten. Wilt u bijvoorbeeld door middel van uw social media kanaal meer traffic op uw website? Kijk dan naar de Analytics resultaten van uw website en bekijk of er extra traffic van uw social media naar uw website komt sinds de campagne.

 

Like 2 win!

Één van de bekendste berichten van bedrijven op Facebook: Like 2 win!
Hoeveel effect hebben deze acties voor een bedrijf?
Het is natuurlijk  duidelijk dat er met deze acties vooral Likes worden verzameld. Deze acties zorgen daarom ook vooral een boost in het aantal likes op je pagina. Omdat het liken van een pagina of bericht een eenvoudige actie is, is het ook een vrij simpele relatie met je potentiële klant. De klant heeft voor deze relatie alleen maar op de Like button hoeven drukken en deed dit waarschijnlijk ook alleen maar om de prijs. Toch kan zo’n actie vooral voor beginnende bedrijven de ideale start zijn.

Uit een onderzoek is gebleken dat het verzamelen van 1 like ongeveer €1,-  kost. Echter zal deze like niet snel die euro terugverdienen. Een like is makkelijk en stelt daarom ook niet zoveel voor. Het verzamelen van 10.000 likes via acties zal je dus €10.000 kosten. Geld wat je ook in een specifiekere en doelgerichtere actie kan stoppen. Bijvoorbeeld in een community voor je klanten. Iets wat bij Facebook heel lastig is.

Social media: snel en veranderlijk

Een ander belangrijk punt om bij stil te staan is dat alle social media kanalen snel kunnen veranderen en misschien wel verdwijnen. Denk bijvoorbeeld hier aan Hyves. Wie in 2005 een grote investering in dit kanaal heeft gedaan heeft die in no-time verloren. Maar niet alleen het verdwijnen van een kanaal kan gevolgen hebben. Wanneer een  campagne is gebaseerd op de API van bijvoorbeeld Facebook, is het goed mogelijk dat Facebook deze op een gegeven moment aanpast. Het kan daardoor zijn dat mogelijke koppelingen niet meer werken en daardoor uw investering zinloos is geweest.

Aan de slag

Hierboven zijn kort enkele belangrijke punten opgesomd die van belang kunnen zijn bij het opbouwen van een social media campaing. Over enkele zaken zal goed moeten worden nagedacht, maar blijf vooral niet te lang zitten: ga aan de slag! Kom in contact met uw potentiële klanten en bindt ze!

Vragen of het opzetten van een social media plan? Neem contact met ons op!

Benieuwd hoe andere bedrijven hun social media gebruiken? Bezoek vooral eens www.debestesocialmedia.nl!

Start typing and press Enter to search