Optimaliseer je website (via A/B testen)

Optimaliseren van je website

Je website draait een tijdje maar u heeft het gevoel dat het beter kan. Beter qua conversie. Maar hoe kun je dit verbeteren? En waar zit het probleem?

A/B testen is een goede methode om de conversie van uw website te verhogen. Lage kosten (het kan zelfs gratis!) en weinig implementatie tijd zijn een paar voordelen van A/B testen.

Maar wat is A/B testen?

A/B testen houdt in dat je 2 varianten van een bepaalde pagina maakt. Deze 2 varianten (A en B) worden tegen elkaar getest: 50% van de bezoekers ziet variant A, de andere 50% ziet variant B.
Van allebei de gevallen wordt de conversie ratio gemeten. Zo kun je dus precies weten welke variant beter werkt!

Aanpak

Fase 1

  • Stap 1: Inzichten

    Allereerst is het belangrijk om duidelijk te krijgen waar mogelijke verbeterpunten zitten. Veel van deze punten zijn algemene verbeteringen en kunnen onder ander gevonden worden via Usability onderzoeken, klantinterviews en webanalytics data.

  • Stap 2: Prioritiseren

    Na stap 1 heb je een lijst met verbeteringen. Het is nu van belang deze te prioritiseren. Niet alle punten zijn even belangrijk of kunnen even makkelijk opgelost worden. Het indelen van deze punten kan via de PIE methode (Potential, Importance en Ease).

  • Stap 3: Backlog

    De lijst die je krijgt na het optellen van P + I + E is de prioriteit lijst. De punten die het hoogst scoren zullen als eerste opgepakt moeten worden en komen dan ook op de backlog.

De backlog is simpel gezegd een takenlijst die afgewerkt zal gaan worden. Het afwerken van de punten gebeurt in 5 fasen en worden hieronder benoemd.

Fase 2

  • Stap 1: Hypothese opstellen

    Het is belangrijk duidelijk te krijgen wat je denkt dat er veranderd moet worden én hoe. Een goede hypothese wordt opgesteld als: Het veranderen van X in Y verhoogt/verlaagt Z.

  • Stap 2: Testplan

    Het is nu duidelijk wat je gaat verbeteren en hoe je dit gaat doen. Een testplan gaat verder in op de KPI's van de test, welke testmethode gebruikt gaat worden en hoelang de test gaat lopen.

  • Stap 3: Bouwen van testvarianten

    Het plan is klaar en de developers kunnen aan de slag: de varianten kunnen gebouwd gaan worden!

  • Stap 4: A/B test live

    Wanneer de development van de varianten klaar is, kan de test live. Nou ja, bijna live. Er zijn nog een paar belangrijke zaken. Allereerst, vergeet niet het personeel in te lichten over de test die zal gaan lopen. Dit voorkomt een hoop vragen. Test daarnaast nogmaals goed de website en alle functionaliteiten: kunnen de resultaten gemeten worden via Google Analytics? Ja? Dan kunnen we live!

  • Stap 5: Analyseren

    Na (maar zeker ook tijdens!) de testperiode is het tijd voor het analyseren van de gegevens. Verhoogt de verandering inderdaad de conversie? En verhoogt het de conversie voor alle bezoekers of enkel vanuit een bepaald land? Of enkel gebruiks van bepaalde devices? Nadat alles is geanalyseerd kunnen eventuele conversie verhogende verandering worden doorgevoerd.

Na de analyse en het eventueel doorvoeren van verbeteringen binnen de website kan de cyclus weer opnieuw worden gevolgd. Hierdoor blijf je op zoek naar mogelijkheden om de conversie op je website te vergroten.

 

 

Online conversie verhoging is de snelste en makkelijkste manier om meer omzet te behalen!

 

 

Benieuwd hoe wij kunnen helpen bij het verhogen van conversie op je website?

Neem contact met ons op!

Start typing and press Enter to search